Je kan nu alle informatie en projectbestanden downloaden via de website

Ben je komen mee coden op één van onze CoderDojo’s? En wil je thuis verder werken aan je project, of informatie over de afgelopen sessies? Dan kan je alle bestanden, en alle documentatie terug vinden op deze pagina:

Downloadpagina

Heb je interesse om mee te komen doen? Alle kinderen tussen 7 en 18 jaar zijn welkom tijdens onze maandelijkse CoderDojo bijeenkomst in Makerslab De Shack! Meer informatie vindt je hier.

Vanaf vandaag ook officieel erkend als STEM-academie door Technopolis & de Vlaamse Overheid:

Wat is STEM?

STEM is een letterwoord dat staat voor “Science, Technology, Engineering, Mathematics”, ofwel wetenschap, technologie, engineering, wiskunde. Maar STEM is méér dan de som van zijn letters: het is een verhaal van interdisciplinariteit en 21ste eeuwse vaardigheden, toekomstgericht en met aandacht voor maatschappelijk relevante problemen. STEM-geletterdheid is met andere woorden niet het exclusieve domein van programmeurs en ingenieurs, maar integendeel een basisvaardigheid voor iedereen.

Waarom een STEM-academie netwerk?

De Vlaamse arbeidsmarkt kampt al jaren met een structureel tekort aan technische en exact wetenschappelijke profielen. Dat zelfs in crisistijden de vacatures niet ingevuld geraken, is een duidelijk signaal dat er grote nood is aan technisch geschoolden. Om meer jongeren aan te sporen om te kiezen voor een beroep in deze sector ontwikkelde de Vlaamse overheid het STEM-actieplan.

Eén van de concrete acties in het STEM-actieplan is de oprichting van een STEM-academie netwerk. In dit netwerk worden alle organisatoren van buitenschoolse STEM-activiteiten voor jongeren (“STEM-academies”) verzameld. Op deze manier stimuleert de overheid de interesse van kinderen en jongeren voor wetenschap en techniek in vrijetijdsverband.

Waarom deze erkenning?

Bij Makerslab De Shack zetten we ons in op verschillende gebieden. En STEM is daar een hele grote pijler in. Daarom zijn we ook blij dat onze vereniging de erkenning, en ondersteuning mag krijgen voor onze inzet. Uiteraard zullen wij zoals voorheen blijven inzetten op leuke projecten & workshops rond deze thema’s, en onze samenwerking met de scholen uit de regio uitbreiden om niet enkel de leerlingen, maar ook de leerkrachten klaar te maken voor STEM.

Een STEM-netwerk in Vlaanderen

Totnogtoe werden reeds meer dan 90 organisaties officieel erkend als STEM-academie. Het gaat om hogescholen en universiteiten, vzw’s, scholen, volkssterrenwachten, … Sommigen organiseren slechts 1 workshop per jaar, anderen hebben een breed aanbod van kampen, workshops, en lessenreeksen. Ook de inhoud varieert: van programmeren over life sciences tot natuurstudies, en nog veel, veel meer.

Door alle STEM-academies samen te brengen binnen één netwerk ontstaat een platform voor kennisuitwisseling en versterken we de bestaande expertise.

Een optimale ondersteuning

Het STEM-academie netwerk zorgt voor een centralisering van de beschikbare middelen, zowel vanuit de overheid als vanuit de bedrijfswereld, en staat in voor een efficiënte verdeling naar de ledenorganisaties toe. Op die manier worden de beschikbare middelen optimaal ingezet.

Meer informatie over de STEM-academie kan je hier vinden: www.STEM-academie.be

Goed nieuws! Vanaf 2019 kan je ook bij ons een GRATIS CoderDojo komen volgen!

Over CoderDojo

CoderDojo  organiseert gratis programmeerclubs, de zogenaamde “Dojo’s”. Op die Dojo’s leren meisjes en jongens programmeren, websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen enzovoort. Ze ontmoeten gelijkgestemde deelnemers en laten elkaar zien waaraan ze gewerkt hebben. CoderDojo maakt van ontwikkelen en programmeren een superleuke, keigezellige en megatoffe leerervaring.

Dojo’s worden op vrijwillige basis opgezet en gerund door vrijwilligers. Enerzijds zijn dit coaches met voldoende ICT-kennis en de juiste drive om jongeren te coachen. Anderzijds hebben we ook cooks die de praktische organisatie van de Dojo op zich nemen. CoderDojo legt sterk de nadruk op open source en vrije software. De beweging heeft een snel groeiend netwerk van leden en vrijwilligers wereldwijd.  CoderDojo wilt aan iedereen tonen dat programmeren niet enkel voor nerds is. Onze coders bouwen super leuke projecten en zijn daarom het voorbeeld bij uitstek dat technologie tof kan zijn. CoderDojo heeft daarom maar één regel: ”Above all: be cool!”.

Praktische informatie

Je kan deelnemen tussen 7 en 18 jaar. Ben je  jonger dan 12 jaar dan word je het best begeleid door (een van) je ouders. Je ouders hoeven niet de hele tijd aanwezig te zijn, maar moeten wel in de buurt blijven zodat we  hen kunnen contacteren. We appreciëren het als ouders een halfuur voor het einde van de Dojo terugkeren om het toonmoment mee te maken en de vrijwilligers achteraf wat te helpen bij het opruimen.

Je dient te beschikken over een laptop. De coaches zullen ervoor zorgen dat alle benodigde software geïnstalleerd zal worden of zullen je vooraf laten weten als je iets specifieks nodig hebt. Heb je echt geen laptop, geef dit aan en dan zal CoderDojo proberen een draagbare computer te voorzien.

 

Verschillende trajecten

Er zijn verschillende trajecten waaraan je kan deelnemen. Als je nog helemaal geen ervaring hebt,  start je best met Scratch. We bouwen rustig op, niet alle trajecten zullen vanaf de eerste Dojo reeds mogelijk zijn! Je kan dit bespreken met je coach en samen het traject uitstippelen dat je wil volgen.

[Scratch]

Logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren. Hierbij maakt de gebruikte programmeertaal zelfs niet uit. Scratch maakt het makkelijk om de logica van het programmeren te begrijpen door zijn speelse presentatie, die vergelijkbaar is met Legoblokjes. Je kan met Scratch allerlei games en verhaaltjes maken: ideaal om je creativiteit los te laten! Voor het Scratch-traject heb je geen voorkennis nodig. Het is dan ook een goed idee om hiermee te beginnen als je voor het eerst naar een Dojo komt. De andere trajecten gaan er vanuit dat je al een paar keer Scratch hebt gevolgd.

[Arduino]

Arduino is een controller voor het lezen en aansturen van digitale en analoge signalen komende van verschillende sensoren en actuatoren rond onder andere licht, geluid, warmte, afstand, beweging, … . De programmatie gebeurt ofwel in de C-taal, ofwel worden uitbreidingen van Scratch (zoals S4A of mBlock) of andere hulpmiddelen (zoals Ardublock) gebruikt. De opgedane ervaring gaat van de kennis van elementaire elektronica componenten en schakelingen, tot het bedenken, uitvoeren en testen van zelfstandige sturing algoritmes zoals voor zelfrijdende wagentjes of robots.

[Python]

Python is een relatief eenvoudige taal waarin je de beginselen van het echte programmeerwerk leert kennen: zowel gestructureerd als objectgeoriënteerd. Initiële projectjes zullen eerder beperkt blijven tot het verwerken van data (bestanden inlezen, berekeningen maken, grafieken plotten), maar met behulp van bibliotheken als PyQt en Pygame is het ook mogelijk om interactieve applicaties en games te ontwikkelen. Dankzij frameworks als Flask en Django kan je er zelfs serieuze websites mee programmeren.

[.NET C#]

‘C#’ is een programmeertaal waarmee het mogelijk is om een programma te ontwikkelen dat bruikbaar is op iedere computer met Windows. Het eindresultaat zal daardoor meteen erg visueel en bruikbaar zijn. C# is object georiënteerde programmeertaal ontwikkeld door Microsoft. Deze in combinatie met het .net framework biedt vele mogelijkheden. Desktop application (.exe files), webapplicaties (aps.net) ,games (Unity). Ook de mogelijkheid om apps (Cordova) voor smartphones te creëren.

[Minecraft]

Een belangrijk onderdeel in Minecraft is het gebruik van de zogenaamde ‘Redstone’-blokken, waarmee het mogelijk is om logische schakelingen te ontwerpen om bepaalde zaken in dit spel te automatiseren & interactief te maken. Dit kan vergeleken worden met AND-, OR-, NOT-, NAND-, NOR-, XOR- en XNOR-poorten om zowel het probleemoplossend als logisch denken te stimuleren, waarbij beide een belangrijk onderdeel zijn in het kader van het leren programmeren.

[CS Unplugged]

Af en toe plannen we ook een sessie zonder computer waarbij we een belangrijk concept uit de computerwetenschap of informatica aanbrengen aan de hand van een aantal leuke activiteiten met pen en papier.

[HTML/CSS]

Eén van de basistalen van het internet om een website te ontwerpen is HTML en CSS. HTML zorgt voor de structuur van informatie, terwijl CSS voor een aantrekkelijk visueel geheel zal zorgen. Op die manier is het mogelijk om een eigen website te maken, en zorgen wij ervoor dat die bereikbaar is via het internet.

Meer informatie:

Meer informatie over  de Dojo’s en onze trajecten kan je vinden op onze website

 

Kom jij ons ook bezoeken op de Dag Van De Wetenschap 2018?

Zonder wetenschap sta je in je blootje! Snel even douchen, een koffietje drinken, de kinderen met de auto naar school brengen, je e-mails lezen … Dat wordt lastig zonder wetenschap. Tijdens De Dag van de Wetenschap op zondag 25 november 2018 ontdek je hoe wetenschap en technologie je dagelijks leven bepalen.

Enthousiaste wetenschappers uit tal van bedrijven, universiteiten, hogescholen, musea, doe-centra, sterrenwachten en onderzoeksinstellingen bewijzen het je graag aan de hand van verrassende demonstraties, boeiende verhalen én leuke experimenten. Want niet alleen is alles wetenschap, iedereen is ook wetenschapper. Zeker op de Dag van de Wetenschap!

De Dag van de Wetenschap is een initiatief van de Vlaamse overheid, die van de Dag van de Wetenschap een jaarlijks terugkerend gebeuren maakt. De Dag van de Wetenschap wordt gecoördineerd door Technopolis en georganiseerd in samenwerking met de associaties van de Vlaamse universiteiten en hogescholen, wetenschappelijke instellingen en verenigingen, musea, bedrijven en federaties.

Wat kan je doen bij De Shack:

[LEREN SOLDEREN]
Bouw je eigen signaalzoeker, een morsesleutel of luister naar elektriciteit. Je eigen hoofdtelefoon (oortjes) meebrengen indien mogelijk.

[WORKSHOP UPCYCLING]
Maak een bloem uit plastic, karton en hout. Kleef de blaadjes rond je bloem en met enkele druppels nectar lok je de vlinders.

[LEER PROGRAMMEREN]
Altijd al gedroomd van zelf je eigen computerspel programmeren? Dat kan! Voor kinderen vanaf 7 jaar.

[ARDUINO]
Kom kennis maken met de wereld van Arduino, de veelzijdige microcontrollers die je zelf kan aansturen.

[SDR DONGLE]
Wist je dat je met een simpele USB-stick onder andere weersatellieten, vliegtuig en scheepsdata kan ontvangen of gewoon luisteren naar alle soorten radiosignalen in de lucht.

[RETRO SPELCONSOLES]
Speel spelletjes met de andere bezoekers op oude en nieuwe(re) spelconsoles. Van Nintendo NES/SNES tot WII & Playstation.