Goed nieuws! Vanaf 2019 kan je ook bij ons een GRATIS CoderDojo komen volgen!

Over CoderDojo

CoderDojo  organiseert gratis programmeerclubs, de zogenaamde “Dojo’s”. Op die Dojo’s leren meisjes en jongens programmeren, websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen enzovoort. Ze ontmoeten gelijkgestemde deelnemers en laten elkaar zien waaraan ze gewerkt hebben. CoderDojo maakt van ontwikkelen en programmeren een superleuke, keigezellige en megatoffe leerervaring.

Dojo’s worden op vrijwillige basis opgezet en gerund door vrijwilligers. Enerzijds zijn dit coaches met voldoende ICT-kennis en de juiste drive om jongeren te coachen. Anderzijds hebben we ook cooks die de praktische organisatie van de Dojo op zich nemen. CoderDojo legt sterk de nadruk op open source en vrije software. De beweging heeft een snel groeiend netwerk van leden en vrijwilligers wereldwijd.  CoderDojo wilt aan iedereen tonen dat programmeren niet enkel voor nerds is. Onze coders bouwen super leuke projecten en zijn daarom het voorbeeld bij uitstek dat technologie tof kan zijn. CoderDojo heeft daarom maar één regel: ”Above all: be cool!”.

Praktische informatie

Je kan deelnemen tussen 7 en 18 jaar. Ben je  jonger dan 12 jaar dan word je het best begeleid door (een van) je ouders. Je ouders hoeven niet de hele tijd aanwezig te zijn, maar moeten wel in de buurt blijven zodat we  hen kunnen contacteren. We appreciëren het als ouders een halfuur voor het einde van de Dojo terugkeren om het toonmoment mee te maken en de vrijwilligers achteraf wat te helpen bij het opruimen.

Je dient te beschikken over een laptop. De coaches zullen ervoor zorgen dat alle benodigde software geïnstalleerd zal worden of zullen je vooraf laten weten als je iets specifieks nodig hebt. Heb je echt geen laptop, geef dit aan en dan zal CoderDojo proberen een draagbare computer te voorzien.

 

Verschillende trajecten

Er zijn verschillende trajecten waaraan je kan deelnemen. Als je nog helemaal geen ervaring hebt,  start je best met Scratch. We bouwen rustig op, niet alle trajecten zullen vanaf de eerste Dojo reeds mogelijk zijn! Je kan dit bespreken met je coach en samen het traject uitstippelen dat je wil volgen.

[Scratch]

Logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren. Hierbij maakt de gebruikte programmeertaal zelfs niet uit. Scratch maakt het makkelijk om de logica van het programmeren te begrijpen door zijn speelse presentatie, die vergelijkbaar is met Legoblokjes. Je kan met Scratch allerlei games en verhaaltjes maken: ideaal om je creativiteit los te laten! Voor het Scratch-traject heb je geen voorkennis nodig. Het is dan ook een goed idee om hiermee te beginnen als je voor het eerst naar een Dojo komt. De andere trajecten gaan er vanuit dat je al een paar keer Scratch hebt gevolgd.

[Arduino]

Arduino is een controller voor het lezen en aansturen van digitale en analoge signalen komende van verschillende sensoren en actuatoren rond onder andere licht, geluid, warmte, afstand, beweging, … . De programmatie gebeurt ofwel in de C-taal, ofwel worden uitbreidingen van Scratch (zoals S4A of mBlock) of andere hulpmiddelen (zoals Ardublock) gebruikt. De opgedane ervaring gaat van de kennis van elementaire elektronica componenten en schakelingen, tot het bedenken, uitvoeren en testen van zelfstandige sturing algoritmes zoals voor zelfrijdende wagentjes of robots.

[Python]

Python is een relatief eenvoudige taal waarin je de beginselen van het echte programmeerwerk leert kennen: zowel gestructureerd als objectgeoriënteerd. Initiële projectjes zullen eerder beperkt blijven tot het verwerken van data (bestanden inlezen, berekeningen maken, grafieken plotten), maar met behulp van bibliotheken als PyQt en Pygame is het ook mogelijk om interactieve applicaties en games te ontwikkelen. Dankzij frameworks als Flask en Django kan je er zelfs serieuze websites mee programmeren.

[.NET C#]

‘C#’ is een programmeertaal waarmee het mogelijk is om een programma te ontwikkelen dat bruikbaar is op iedere computer met Windows. Het eindresultaat zal daardoor meteen erg visueel en bruikbaar zijn. C# is object georiënteerde programmeertaal ontwikkeld door Microsoft. Deze in combinatie met het .net framework biedt vele mogelijkheden. Desktop application (.exe files), webapplicaties (aps.net) ,games (Unity). Ook de mogelijkheid om apps (Cordova) voor smartphones te creëren.

[Minecraft]

Een belangrijk onderdeel in Minecraft is het gebruik van de zogenaamde ‘Redstone’-blokken, waarmee het mogelijk is om logische schakelingen te ontwerpen om bepaalde zaken in dit spel te automatiseren & interactief te maken. Dit kan vergeleken worden met AND-, OR-, NOT-, NAND-, NOR-, XOR- en XNOR-poorten om zowel het probleemoplossend als logisch denken te stimuleren, waarbij beide een belangrijk onderdeel zijn in het kader van het leren programmeren.

[CS Unplugged]

Af en toe plannen we ook een sessie zonder computer waarbij we een belangrijk concept uit de computerwetenschap of informatica aanbrengen aan de hand van een aantal leuke activiteiten met pen en papier.

[HTML/CSS]

Eén van de basistalen van het internet om een website te ontwerpen is HTML en CSS. HTML zorgt voor de structuur van informatie, terwijl CSS voor een aantrekkelijk visueel geheel zal zorgen. Op die manier is het mogelijk om een eigen website te maken, en zorgen wij ervoor dat die bereikbaar is via het internet.

Meer informatie:

Meer informatie over  de Dojo’s en onze trajecten kan je vinden op onze website

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *